Iš 33 rinkimų „Lietuvos metų automobilis 2019“ dalyvių net 17 yra didesnio pravažumo modeliai (SUV). Pirmą kartą per 22 kartą vykstančių kasmetinių rinkimų istoriją tokio tipo automobilių yra daugiau nei visų kitų, tad jų bandymams skiriamas ypatingas dėmesys. Pirmasis iššūkis teko pačiame konkurso starte – Kauno rotušės aikštėje vyko šių keturiais ratais varomų modelių bandymai „Peak Point“ platformoje.
Prastu keliu – be problemų
Visureigio sąvoka pamažu keičiasi. Šiandien visureigiu gali būti pavadintas ir priekiniais ratais varomas automobilis, kurio prošvaisa neleistų jam neliečiant dugno net miško keliu važiuoti. Tačiau „Peak Point“ kriterijai griežtesni – ant platformos keliavo tik keturių varančių ratų pavarą turintys modeliai. Jų konkurse 16, tačiau trys iš jų ant platformos nekeliavo – „Audi A6“ bei A7 nėra visureigiai, o BMW X5 yra visiškai naujas modelis ir tiesiog nespėjo atvykti į konkurso startą.
Tačiau 13 modelių – pakankamas kiekis, kad būtų galima objektyviai juos palyginti ir rungtyse gauti įvairius rezultatus. „Peak Point“ testuojami automobilio užvažiavimo bei nuvažiavimo kampai, diferencialų veikimas, kėbulo standumas ir kitos bekelėje ar labai prastuose keliuose reikalingos savybės.
„Nenuostabu, jog geriausiai pasirodė tie modeliai, kurie gamintojo buvo sugalvoti kaip visureigiai – jie skirti tam tikslui. Tai „Suzuki Jimny“ ir „SsangYong Rexton“, o prie geriausiųjų dar norėčiau priskirti ir „Volkswagen Touareg“. Tie modeliai labai skiriasi vienas nuo kito, bet kiekvienas per tam tikrą prizmę yra toks, kuriuo galima drąsiai nuvažiuoti nuo kelio“, – pasakojo vienas iš dešimties rinkimų „Lietuvos metų automobilis 2019“ komisijos narių Vitoldas Milius, visus visureigius bandęs „Peak Point“ platformoje.
Jis pridūrė, kad kai kuriose vietose labai neblogai jautėsi „Dacia Duster“ bei „Subaru XV“ automobiliai. Jų diferencialai veikia puikiai, o variklio galia – pakankama norint užkopti į 29 laipsnių statumo įkalnę.
Testuotų automobilių degalų bakai buvo pripildyti tuo pačiu „Neste“ benzinu arba dyzelinu, o ratai „apauti“ vienodomis žieminėmis „Continental“ padangomis – šių dalykų suvienodinimas leido labai objektyviai palyginti visus visureigius.
Bekelė reikalinga ne visiems
V. Milius pabrėžė, kad vadinamųjų tikrųjų visureigių yra tik du: „Suzuki Jimny“ ir „SsangYong Rexton“ turi rėminės konstrukcijos kėbulą bei nuolatinę keturių varančių ratų pavarą. Visi kiti pritaikyti labiau važiavimui ant asfalto, o ne bekelei, tačiau tam tikros detalės gerokai padidina jų pravažumą. Tai – elektroninės sistemos.
„Elektronika reikalinga todėl, kad žmonėms į gilias bekeles lįsti nebereikia. Tos sistemos veikia – jos gali padaryti, kad tuo pačiu automobiliu gali labai sklandžiai ir dideliu greičiu važiuoti asfaltu, o pakoregavęs kai kuriuos nustatymus – nuvažiuoti nuo kelio ir ten visai neblogai atrodyti. Prie tokių sistemų galima priskirti ir reguliuojamo aukščio pakabas, ir elektronines diferencialų blokiruotes, ir nusileidimo nuokalne bei kitas sistemas“, – pasakoja žurnalo „Auto Bild Lietuva“ redaktorius bei Lietuvos autoverslininkų asociacijos vadovas V. Milius.
Žmonėms, kurie nesupranta, ką koks diferencialas daro ir kokia to įtaka, automobilių gamintojai padeda įtaisydami specialius važiavimo režimus: „Snow“, „Sand“ ir panašius. Pasirinkus vieną jų, automobilio aukštis, diferencialų, akceleratoriaus ir kiti nustatymai automatiškai pritaikomi važiavimui ant tos kelio dangos.
Todėl tokie automobiliai kaip „Volkswagen Touareg“, kurių elektroninės sistemos puikiai atlieka funkcijas bekelėje, o pats modelis pasižymi puikiomis valdymo savybėmis ant asfalto, populiarėja. Jie yra universalesni už tikruosius visureigius.
„Faktas, kad elektronika visko neišsprendžia – yra mechaniniai dalykai, kaip kad ratų eiga. Jeigu ji nedidelė, automobilis gali turėti pačias pažangiausias sistemas, bet toli vis tiek nenuvažiuos. Žinoma, to prireikia itin retai – daugeliu konkurse dalyvaujančių visureigių galima nuvažiuoti į sodybą apledijusiu žvyrkeliu ar sunkiau pravažiuojamu pažliugusiu keliu. Tačiau važiuoti remontuoti elektros laidų viduryje pelkės nereikėtų“, – priduria „Lietuvos metų automobilio 2019“ rinkimų komisijos narys.
Nustebino elektromobilis
„Jaguar I-Pace“ yra vienintelis ant „Peak Point“ platformos važiavęs SUV modelis – elektromobilis. V. Milius teigė, kad jis sugebėjo nustebinti dėl vieno netikėtumo.
„Mes įpratę bekelėje daug dalykų spręsti klausydami variklio garso – kiek reikia pridėti akceleratoriaus, kaip žaisti su sankaba. Net su automatine pavarų dėže, siekdami išsilaisvinti įklimpę, mes kiek pažaidžiame su varikliu. O čia visiškai kitaip – automobilis kažką daro, tačiau nieko nesigirdi. Kai galios nebeužtenka, aš nežinau, kiek spausti akceleratorių – gal per daug spustelėjęs aš nuo platformos nukrisiu? Bet kokiu atveju, „Jaguar“ viską darė harmoningai – tai nebuvo pats geriausias modelis platformoje, tačiau nemažai dalykų jis moka atlikti tinkamai“, – teigia vairuotojas.
Akceleratorių „Jaguar I-Pace“ dozuoti reikia itin švelniai, mat tai – greičiausiai iki 100 km/val. įsibėgėjantis rinkimų automobilis. Tokiam spurtui elektromobiliui užtenka vos 4,8 sek.
V. Milius pažymėjo, jog kitas jį nustebinęs dalykas – „Subaru XV“. Išoriškai šis modelis neatrodo kaip bekelės galiūnas, tačiau, pasak „Auto Bild Lietuva“ redaktoriaus, jokia užduotis problemų jam nesukėlė.
„Subaru“ turbūt geriausiai moka padaryti keturių varančių ratų sistemą. Atrodo, kas čia sudėtingo, bet taip gerai, kaip „Subaru“, iki šiol turbūt niekas jos nepadarė. XV kai kuriose „Peak Point“ kliūtyse tarsi bėgiais važiavo, net nesukeldamas abejonių, jog kažkur gali įstrigti“, – stebėjosi žurnalistas.
Kiekvienas visureigis visose „Pikes Peak“ užduotyse buvo vertinamas balais, tačiau visa jų lentelė bus parodyta jau pasibaigus rinkimams.