Jei skaičiuotume, kokia yra vidutinė „Lietuvos metų automobilio 2020“ rinkimuose dalyvaujančio automobilio kaina, gautume maždaug 51 tūkst. eurų. Ši suma yra didesnė nei Lietuvoje tyrimais nustatytas rinkos vidurkis, tačiau rinkimuose yra ne vienas modelis, kuris perlipa ir šią sumą. Dar įdomiau yra tai, kad bendra daugelį modelių vienijanti savybė – visureigio kėbulas.
Tiesa, ši tendencija bendra visai automobilių rinkai. 2018-aisiais rinkimuose visureigio kėbulą turėjo daugiau nei pusė visų modelių, ne kitokia situacija yra ir šiemet, mat visureigių ir krosoverių skaičius pranoksta kitokį kėbulą turinčių modelių skaičių. Visureigiai taip pat yra ir patys prabangiausi rinkimų automobiliai.
Vertinant automobilio kainą, vienbalsiai lyderiu būtų pripažintas „Mecedes-Benz GLS“. Dyzelinį trilitrį variklį, pneumatinę važiuoklę turintis prabangus visureigis stebina ne tik savo dinaminėmis savybėmis – iki 100 km/val. pagreitėja per 6,3 sek. Pigiausią GLS visureigį būtų galima įsigyti už 92 601 eurą, o rinkimuose pristatomo automobilio kaina siekia kone 129 tūkst. eurų.
Ne tiek daug nuo šio modelio atsilieka „Audi e-tron“ – elektra varomas įspūdingas visureigis. Nors pigiausias modelis kainuoja kiek daugiau nei 83 tūkst. eurų, rinkimuose esantis visureigis ženkliai pranoksta pigiausią galimą šio modelio versiją. Automobilis turi ne tik gausybę papildomos įrangos salone, gausų saugumo sistemų paketą, bet ir išorėje vietoje įprastų šoninių veidrodėlių įrengtas vaizdo kameras, transliuojančias vaizdą tiesiai į saloną. Toks modelis kainuoja daugiau nei 103 tūkst. eurų.
Tarp brangiausių be jokios abejonės atsiduria ir „Porsche Cayenne Coupe“ visureigis, turintis trilitrį benzininį V6 formos variklį, tačiau palyginti trumpą papildomos įrangos sąrašą. Jei pigiausias toks modelis kainuoja apie 85 tūkst. eurų, rinkimuose esančio kaina siekia kone 99 tūkst. eurų.
Tarp prabangiausių rinkimų automobilių patenka ir „Mercedes-Benz GLE“, turintis trilitrį dyzelinį variklį ir netrumpą papildomos įrangos sąrašą. Šis automobilio kainą išaugina reikšmingai – standartinę įrangą turinčio modelio kaina siekia beveik 68 tūkst. eurų, o esančio rinkimuose – 93 tūkst. eurų.
Nedaug nuo pastarojo modelio atsilieka japoniškas „Lexus RX450h“. Pradinė visureigio kaina siekia apie 68 tūkst. eurų, tačiau „Lietuvos metų automobilio 2020“ rinkimuose esančio modelio kainoraštyje įrašyta didesnė nei 84 tūkst. eurų suma.
Prigijo ne iš karto
Ne vienas rinkimų komisijos narys pastebėjo, kad jeigu dar prieš kelerius metus patys prabangiausi modeliai būdavo sedanai, šiandien šis segmentas traukias ir užleidžia vietą visureigiams. Jie įsibrovė ne tik į privačių šeimų garažus – ne taip retai į brangius visureigius sėda ir stambių bendrovių vadovai, nusprendę šiais pakeisti iki šiol naudotus brangius sedanus.
„Prieš kelerius metus kalbantis su įvairiausių Lietuvos bendrovių vadovais visi kaip vienas jie kalbėjo apie tai, kad verslo klasės automobilis gali būti tik sedanas. Visureigis tuomet laikytas išsišokimu ir netakto ženklu“, – sakė Dina Sergijenko, „DELFI Auto“ rubrikos redaktorė ir „Lietuvos metų automobilio 2020“ komisijos narė.
Pasak jos, toks požiūris į visureigius tais laikais nė kiek nestebino – dauguma prabangius automobilius gaminančių ženklų neturėjo, arba turėjo vos vieną kitą modelį, iš kurio verslininkai galėjo rinktis. Neretai pirmieji prabangūs visureigiai buvo lyg savotiškas kompromisas tarp prabangos ir praktiškumo, tad gautas rezultatas tenkino ne visus.
Situacija pasikeitė, kai visureigiai atsirado ir itin išskirtinių automobilių rinkos žaidėjų kainoraščiuose. Vienas po kito į juos ėmė lipti ir anksčiau raukęsi verslininkai, pagaliau pripažinę, kad visureigis taip pat gali būti verslo klasės automobilis.
„Žinoma, tokia mada seka ne visi, tačiau ne vienas įmonės vadovas, verslininkas akcentavo, kad visureigiai geriau nei sedanai tenkina pačius įvairiausius poreikius. Labai dažnai tokį, aukštesnę prošvaisą, keturis varančiuosius ratus, daug erdvės salone renkasi ir tie, kurie automobilį naudoja ne tik kelionėms į darbą, bet ir šeimos reikalams“, – vardijo D. Sergijenko.
Vis dar nori sedanų
Apie tai, kad renkantis automobilį, kuris atspindi verslą, nebelieka stereotipų, kalba ir Saulius Gražys, oficialaus „Mercedes-Benz“ atstovo Lietuvoje UAB „Silberauto“ marketingo vadovas. Tuo, pasak jo, prabangius vokiškus automobilius parduodančios įmonės darbuotojai patys įsitikina kasdien.
„Vis dažnesnis atvejis, kai yra derinami ir asmeniniai poreikiai bei lūkesčiai, ir verslo interesai“, – sutiko S. Gražys, pridūręs, kad šiuolaikinis verslininkas nesibodi sėsti nei į sportišką A 45 AMG hečbeką, nei į išskirtinį G klasės visureigį.
Nepaisant to, ilgamečių tradicijų visureigiai, net ir patys prabangiausi, pakeisti negali. Anot S. Gražio, nepaisant gausaus pasirinkimo rinkoje, sedanai tebeišlieka verslo klasės etalonu ir juos vis dar renkasi labai didelė dalis verslo.
„Ypatingai dažnai sedanas perkamas tada, kai automobilis naudojamas pasitinkant svečius, ar juo vykstama į tolimas, ilgas keliones“, – aiškino S. Gražys.