Išrinkti geriausią automobilį iš daugiau nei trisdešimties yra nelengva užduotis net ir patyrusiems bei didžiąją dalį rinkoje esančių automobilių išbandžiusiems žurnalistams. Tam, kad automobilius būtų galima įvertinti kaip galima objektyviau ir pažvelgti į juos skirtingais aspektais, komisijos nariai į pagalbą kviečiasi įvairių sričių specialistus. Šiemet nuodugniai išnagrinėjo bei savo įžvalgomis dalinosi automobilių pakabų ekspertas, inžinierius, Didžiojoje Britanijoje prisidėjęs prie „Jaguar“ automobilių kūrimo, Domas Zinkevičius.
Kadangi šiemet „Lietuvos Metų automobilio“ rinkimai jubiliejiniai, vykstantys jau 25 kartą, D. Zinkevičius atkreipė dėmesį, kaip automobilių pakabos pasikeitė per šį laiką. Pasak jo, konstrukcijos tapo sudėtingesnės, daug kur pradėta naudoti elektronika, kas buvo didelė retenybė prieš keliolika metų.
„Turbūt galima atrasti šio virsmo sąsajų ir su tuo, kad automobiliai didėja. Dabar vis dažniau atsiranda aukštesnės klasės automobiliams skirtų pakabų elementų žemesnės klasės automobiliuose. Didelis atradimas šiemet man buvo tai, kad daug kompaktinės klasės elektromobilių naudoja penkių svirčių galinę pakabą, kuri anksčiau buvo montuojama tik labai prabangiuose automobiliuose. Žinoma, čia daug įtakos daro ir tai, kad elektromobiliuose reikia kažkur sutalpinti tą pakabą tarp baterijų. Tokia konstrukcija montuojama „Volkswagen ID.4“ bei kituose šio koncerno elektromobiliuose, „Ford Mustang Mach-E“ bei „Hyundai IONIQ 5“. Kompaktinėje klasėje tai tikrai naujiena“, – įžvalgomis dalinosi inžinierius.
Komfortą derina su sportiškumu
Pastebėjus, kad automobiliai važiuoja vis komfortiškiau, D. Zinkevičius visų laurų vien gamintojams nesuteikė. Anot jo, iš dalies dėl tokio įspūdžio nuopelnai tenka vis gerėjantiems keliams. Automobilių gamintojams tai – naujas iššūkis, tenka rūpintis vis geresniu automobilio valdomumu, nes auga keliavimo greičiai.
„Lyginant su daug senesnėmis pakabomis, kad ir tomis, buvusiomis prieš 25 metus, daugelis dabartinių pakabų yra sportiškesnės. Daug dėmesio komforto išlaikymui gamintojai deda iš kėbulo konstrukcijos pusės, nes per šį laiką jų standumas padidėjo“, – pasakojo D. Zinkevičius.
Taip pat, pažymėjo ekspertas, gamintojams tenka kovoti ir su vis didėjančio diametro ratais. Didesni ratlankiai bei žemesnio profilio padangos reiškia gerokai mažesnį komforto lygi. Tačiau vairuotojai komforto nori, tad bandymas suderinti gražią išvaizdą bei automobilio funkcionalumą – vienas didesnių iššūkių, kurį reikia išspręsti įvairiais sprendimais pakaboje.
Atrado technologinį superautomobilį
Bene didžiausią įspūdį be penkiasvirčių pakabų elektromobiliuose inžinieriui paliko „Audi e- tron GT“ sumontuota pakaba.
„Technologijų prasme tai yra superautomobilis. Ir priekinė, ir galinė pakaba svirčių skaičiumi yra pati sudėtingiausia, kokia tik gali būti. Elektra valdomi amortizatoriai, kintamo standumo oro pagalvės, galiniai vairuojami ratai ir viso to rezultatas, man atrodo, yra puikus. Automobilis elgiasi nepriekaištingai įvairiose situacijose: ir norint važiuoti komfortiškai, ir norint važiuoti sportiškai“, – dalinosi D. Zinkevičius.
Žinovas paminėjo ir tai, jog šis automobilis yra labai geras pavyzdys, kaip modelis su labai dideliais ratais gali būti itin komfortiškas pasirinkus atitinkamą važiavimo režimą.
Sportiškiausi ir komfortiškiausi
Pradėjęs kalbėti apie komfortą ekspertas pirmiausia išvardino pačius prabangiausius modelius ir stebėjosi, kad net sportiškas „Jaguar F-Type“ pasižymi aukštu komforto lygiu. D. D. Zinkevičiui taip pat įsiminė „Mercedes EQA“ bei kai kurie „Hyundai“ modeliai – „IONIQ 5“ bei „Tucson“. Pastarasis, beje, turi elektroniniu būdu valdomą pakabą, tad savo klasėje išsiskiria komfortiškumu.
Ekspertas paminėjo ir „Citroen“ automobiliuose montuojamus amortizatorius su progresiniais hidrauliniais slopintuvais. Tai leidžia automobiliui komfortiškiau susidoroti su didesniais kelio nelygumais ir išvengti grubaus smūgio, kuris yra juntamas amortizatoriams pasiekus savo eigos limitą. Žinovas pasakojo, kad tokia pati technologija yra naudojama ir raliui skirtuose automobiliuose – tai jiems leidžia šokinėti per tramplinus, o vairuotojui – neprarasti automobilio kontrolės nusileidus.
Sportiškiausiųjų sąraše, kaip ir komfortiškiausių, dominavo brangiausi automobiliai. Įvertinant automobilio dydį, pagyrų gavo ir „Aston Martin DBX“ visureigis, kuris, pasak D. Zinkevičiaus, stebino savo valdomumu bei greita reakcija į vairo pasukimus bei kelio nelygumus posūkiuose.
„Kalbant apie universalumą, mane turbūt labiausiai nustebino „Porsche Macan S“. Šis automobilis gali būti tikrai labai komfortiškas arba labai sportiškas, jei pasirenkami atitinkami nustatymai. Galima jausti daug aukštos kokybės pakabos judesių ir savybių. Čia sumontuotos oro pagalvės bei elektra valdomi amortizatoriai, o tai ir leidžia pasiekti tokį kompromisą“, – apibendrino D. Zinkevičius.
Nugalėtojai – lapkričio pabaigoje
25–ąjį kartą organizuojamų „Lietuvos metų automobilio“ rinkimų finalas numatytas lapkričio 27–ąją dieną, Vilniuje. Finale paaiškės, kuris iš paskelbtų septynių geriausių automobilių pelnys garbingą titulą, o taip pat paaiškės ir tokių nominacijų, kaip „Tautos automobilis 2022“, „Metų miesto visureigis“ ir kitų nugalėtojai.
Septyni finalininkai, pretenduojantys į geriausio metų automobilio vardą, yra šie: „Audi e-tron GT“, „Ford Mustang Mach-E“, „Hyundai IONIQ 5“, „Hyundai Tucson“, „Mercedes-Benz C klasė“, „Nissan Qashqai“, „Škoda Enyaq iV“.