Automobilių pramonei – nelengvos dienos: trūksta komponentų, žaliavų gamybai kainos šoko į rekordines aukštumas, dėl pasaulinės koronaviruso pandemijos įvairiuose kraštuose vis tenka stabdyti gamybą. Lengvųjų automobilių pirkėjai kraipo galvas, kai išgirsta, kad norimo modelio gali tekti laukti metus ar daugiau, o verslai, planavę transporto parko plėtrą, sunerimę – kaip užsitikrinti, kad automobiliai atkeliaus laiku, o jiems įsigyti nereikės ištuštinti įmonės biudžeto.
Vienas variantų, pastebi ekspertai, kaip būti tikriems, jog reikiamas transportas įmonės kieme stovės laiku ir galės būti įdarbinti, visai nebe pirkimas. Vis dažniau verslas renkasi automobilius nuomotis, o rūpesčius dėl jų techninės būklės, finansinius įsipareigojimus perkelti ant specializuotų įmonių pečių.
„Vis daugiau įmonių nusprendžia deleguoti automobilių parko paslaugų valdymą ir techninės priežiūros riziką su fiksuotomis sąnaudomis tuo besiverčiančioms įmonėms. Toks sprendimas leidžia investuoti laisvus finansinius išteklius tiesiogiai į verslą, – kalba Raimonda Aušrė, „ALD Automotive“ verslo plėtros vadovė Baltijos šalyse, ir priduria, kad ypač dažna ši tendencija kalbant apie lengvųjų komercinių automobilių sritį, kadangi įmonėms tada, kai automobilis atidirba efektyvų naudojimo laikotarpį, netenka rūpintis nebereikalingu transportu.
Perkate? Štai ką turite skaičiuoti
Anot R. Aušrės, jei visgi nusprendžiama automobilius įsigyti, svarbu atlikti kuo detalesnius skaičiavimus, kad būtų aiški galutinė transporto naudojimo kaina. Ir į skaičiavimus, pabrėžia ekspertas, būtina įtraukti ir tiesioginius, ir netiesioginius kaštus.
„Pavyzdžiui, turite suskaičiuoti, kiek įmonės darbuotojui užtrunka surasti geriausią poreikį atitinkantį automobilio pasiūlymą, geriausią vertę antrinėje rinkoje turintį modelį, taip pat – ekonomiškai efektyviausią, įvertinus ir techninę priežiūrą, ir negarantinių gedimų tikimybę, ir kitus veiksnius“, – vardina ekspertė.
Pasak jos, visuomet verta pamėginti susitarti ir dėl nuolaidų, taip pat – išskirtinių kainų pasiūlymų automobilius apdrausti turinčioje įmonėje, o priežiūros centruose išsirinkti ekonomiškai efektyviausias padangas. Galop, reikėtų įvertinti ir sąskaitų administravimo bei apmokėjimo procesą.
„ALD Automotive“ atstovė pastebi ir tai, kad prireikus atsinaujinti automobilių parką didelėse įmonėse, šiose dažniausiai yra atskiri pirkimų arba transporto skyriai, kuriuose darbuotojai ar keli aiškiai apibrėžia įmonės poreikius, suformuoja techninį projektą ar automobilio nuomos užklausą, pakviečia skelbiamame konkurse dalyvauti rinkos dalyvius.
„Kai įmonė mažesnė, tokia užduotis dažniausiai tenka administratorei ar finansų skyriaus darbuotojui, kuriems pakankamai sudėtinga įvertinti visus automobilio techninius aspektus ir ekonominio efektyvumo rodiklius. Štai tokiais atvejais reikėtų kreiptis į profesionalus, kurie gali įvertinti realius poreikius bei pasiūlyti tinkamiausius sprendimus“, – akcentuoja pašnekovė.
R. Aušrė įsitikinusi, kad tais atvejais, kai renkamasi tarp naujo ir naudoto automobilio, vertėtų nepamiršti to, kad naudotas transportas turi didesnę gedimų riziką.
„Reikia įsivertinti, ar įmonė turi noro, laiko ir resursų skirti tokio automobilio remontui, kurio neišvengiamai reikės. Tada reikia įvertinti ir darbuotojų, kuriems bus patikėta pasirūpinti sugedusiu transportu, darbo laiko sąnaudas ir kaštus – juk jie neremontuos automobilio savo laisvu laiku, darys tai darbo metu, o šitai įmonei kainuoja“, – komentuoja žinovė.
Transporto parko išlaikymo kaštai akcentuojami ir „Lietuvos komercinio automobilio 2022“ konkurse, kur šiemet geriausias komercinis automobilis renkamas iš galimų dvylikos kandidatų. Vienuolika komisijos narių, vertinančių konkurse esančius modelius, pabrėžia, kad jeigu lengvieji automobiliai gali būti įsigyjami tiesiog dėl to, kad jie – patrauklūs akiai, komercinio transporto srityje kur kas svarbiau yra tai, kiek kainuoja vienas konkrečiu modeliu nuvažiuotas kilometras ir kiek pavyks uždirbti, jei vienas ar kitas modelis bus įdarbintas.
Planuoti kuo anksčiau
Dėl per paskutiniuosius kelerius metus rinkoje įsigalėjusio savotiško chaoso ir pokyčių, susijusių su transporto gamyba, detalių tiekimu, „ALD Automotive“ ekspertė įsitikinusi, kad kilus minčiai, jog reikia atsinaujinti transporto parką, tą padaryti laiku gali būti sudėtinga. Planuoti reikia pradėti gerokai anksčiau nei įprastai.
„Bent jau prieš 18 mėnesių“, – sako specialistė, paklausta, kada reikėtų pradėti galvoti ir planuoti automobilių parko plėtrą ar atnaujinimą.
Pasak jos, toks ilgas laiko tarpas būtinas dėl ilgo automobilių gamybos laiko bei nuolat didėjančių automobilių dalių kainų.
„Pradėjus automobilių parko atnaujinimo procesus kuo anksčiau verslui nereikės sukti galvos, kuo važiuoti, kaip uždirbti ir rūpintis esamų automobilių nuomos sutarčių pratęsimu“, – naudą akcentavo žinovė.
Renka iš dvylikos modelių
„Lietuvos komercinis automobilis 2022“ – tradicinis, nuo pat 2016 m. šalyje organizuojamas konkursas. Šiemet jame – gausiausias dalyvių skaičius per visą renginio istoriją.
Savo gaminius šiemet 11 komisijos narių vertinimui pristatė net devyni skirtingi automobilių gamintojai, iš viso į garbingus titulus pretenduoja 12 lengvųjų komercinių automobilių. Net trečdalis automobilių parko – elektriniai.
Konkurse šiemet vertinami šie modeliai (abėcėlės tvarka):
„Citroen E-Jumpy“
„Iveco Daily“
„Fiat E-Ducato“
„Mercedes-Benz Citan“
„Opel Movano Van“
„Opel Combo-E Cargo“
„Peugeot Expert Electric“
„Renault Kangoo Van“
„Renault Trafic Van“
„Toyota Proace E“
„Volkswagen Multivan“
„Volkswagen Caddy“
Konkurso finalas, kuriame paaiškės visų nominacijų laimėtojai, numatytas gegužės 11 dieną.