Dar septintajame dešimtmetyje automobilių sporte pagrindinių rėmėjų pozicijas tiek renginiuose, tiek komandose užėmė alkoholio ir tabako kompanijos. „Pleibojumi“ vadintas „Formulės-1“ čempionas Jamesas Huntas išlipęs iš automobilio iš karto prisidegdavo cigaretę ir atsikimšdavo alaus. Laikai stipriai pasikeitė: lenktynės tapo socialiai atsakingomis, dingo žalingus įpročius skatinančios reklamos, tačiau rėmėjų pozicijose gėrimų gamintojai išliko – padėjo pasikeitęs požiūris.
Buvo laikai, kai kone visų „Formulės-1“ komandų pagrindinių rėmėjų pozicijose buvo tabako gaminių kompanijos, o pačias lenktynes pristatydavo alkoholinių gėrimų gamintojai, alaus gamintojai remdavo lenktynių transliacijas. F1 ir kitų lenktynių komandos puošdavo automobilius rūkalų ir svaigalų gamintojų logotipais, naudojo juos komandų pavadinimuose ir visai būdais stengėsi žiūrovams į sąmonę įspausti konkretaus gamintojo vaizdą, kad atėjęs į parduotuvę jis rinktųsi būtent vieną ar kitą prekės ženklą. Ir, sako ekspertai, dažniausiai tokia reklama buvo nutaikyta į vyrus.
„Automobilių sportas visada buvo vyriška tvirtovė. Nors tai yra kone vienintelis sportas, kuriame lygias teises turi ir vyrai, ir moterys, istoriškai susiklostė, kad ši techninė šaka pritraukė vyrišką auditoriją. Ir buvo manoma, kad vyrai visais laikais buvo labiau linkę į žalingus įpročius. Mes žinome, kad varžybas stebi vyriška auditorija, tad ir su automobilių sportu kartu keliaujantys prekės ženklai buvo orientuoti labiau į vyrus“, – apie istorines subtilybes pasakojo gėrimų gamintojo „Volfas Engelman“ marketingo vadovas Mantas Matukaitis.
Lenktynės evoliucionavo
Pirmiausia iš lenktynių dingo tabako reklama: ji visiškai buvo uždrausta 2006-aisiais „Formulėje-1“. Be visų pasaulinių iniciatyvų, prie šito prisidėjo ir Pasaulio sveikatos organizacija (PSO), ilgus metus apeliavusi į poreikį didinti visuomenės sveikatą ir neskatinti žalingų įpročių. Ilgiausiai tabako gamintojus tarp savo rėmėjų išsaugojo „Ferrari“ – iki 2011-ųjų.
Sveiką gyvenimo būdą skatinančios asociacijos dėmesį atkreipė ir autosportą reklamai aktyviai išnaudojančius svaigiųjų gėrimų gamintojus. Ilgainiui alkoholio reklama lenktynėse buvo uždrausta, tad ir komandos, ir gamintojai daugiau dėmesio ėmė skirti nealkoholiniams gėrimams. Lietuvoje taip pat turime gilią istoriją su alkoholio gamintojais lenktynėse. Vienos pirmųjų 1000 km lenktynių Palangoje vadinosi „Horn Grand Prix“, tačiau pasikeitus visuomenės požiūriui, lenktynės evoliucionavo.
Kol regionuose į aukščiausio lygio lenktynes dar gali pakliūti pasiturintys automobilių mėgėjai, pasaulinio lygio lenktynėse nebeliko „pleibojų“, tik profesionalūs sportininkai. Tiek „Formulės-1“, tiek ralio lenktynininkai yra 7 kartus per savaitę besitreniruojantys ir fiziškai stiprūs atletai. Šiuolaikinės lenktynės yra tokios greitos ir reikalaujančios staigios reakcijos, kad norint pasiekti bent minimalų rezultatą, vietos žalingiems įpročiams tiesiog nebeliko.
Pastebėję besikeičiančias tendencijas, sukruto ir gėrimų gamintojai, supratę, kad metas diversifikuoti turimą pasiūlą ir ištroškusiai rinkai pasiūlyti ne tik gaiviųjų nealkoholinių, bet ir papildomų naudų bei savybių turinčių gėrimų. Taip vietos atsirado energijos suteikiantiems, vitaminais praturtintiems, skysčių balansą atstatantiems gėrimams, o taip pat ir nealkoholiniam alui, išlaikiusiam tą patį, gerai visiems pažįstamą, pavadinimą.
Pozicijas užėmė nealkoholiniai gėrimai
Gėrimų gamintojai nuo lenktynių nenusisuko, ir dabar tiek toje pat „Formulėje-1“, tiek ir lietuviškuose renginiuose, kaip „Press ralis“, partnerių pozicijose galime pamatyti nealkoholinio alaus pavadinimus. Pavyzdžiui, „Press ralyje“ sportininkams teko įveikti ypatingą „Volfas Engelman nealkoholinis“ iššūkį „Nemuno žiedo“ trasoje. Pastarasis pareikalavo ir drąsos, ir efektyvių stabdžių, ir gebėjimo valdyti slystančius automobilius).
Visiems „Press ralio“ dalyviams reikėjo įveikti tris greičio ruožus, esančius „Nemuno žiedo“ trasoje. Pirmasis – kiek ilgesnė nei kilometro ilgio slalomo trasa su „gyvatėle“, leidžiančia tarp kūgelių išvystyti nemenką greitį. Kiti du greičio ruožai lenktynininkams leido išbandyti ir lietuvišku „Žaliuoju pragaru“ vadinamą žiedinių lenktynių trasą. Tiesa, kad būtų įdomiau, ši buvo sujungta su senąja „Nemuno žiedo“ trasa, o saugumo dėlei organizatoriai čia numatė net šešias gesinimo zonas.
„Sportininkai ir pats sportas keičiasi. Jeigu kažkada matydavome, kaip iš lenktyninių automobilių išlipę sportininkai čiupdavo rūkalus ar alkoholį, šiais laikais tokių dalykų nebepamatysi. Jeigu tu sportuoji, tai sportuoji. Kitas momentas – tai socialinė atsakomybė. Nė vienas save gerbiantis sportininkas nesakys, kad žalingi įpročiai gali būti derinami su sportu. Jie gali būti po sporto, bet ne toje pat kombinacijoje. Šioje vietoje sąmoningumas yra išaugęs ir tiek Lietuvos, tiek tarptautinės autosporto federacijos daug dirba skatindamos atsakomybę prie vairo, tokias pat vertybes deklaruoja ir žinomi automobilių sporto veikėjai“, – pabrėžė M. Matukaitis.
Pats aktyviai sportuojantis „Volfas Engelman“ rinkodaros vadovas, išmatavęs „Nemuno žiedo“ trasą milimetrais, dalyvaujantis 1006 km ir ištvermės lenktynėse, M. Matukaitis neslepia, kad alkoholio reklamos draudimai gėrimų gamintojus privertė į situaciją žvelgti itin kūrybingai ir pasiūlyti rinkai tokių gėrimų, apie kuriuos prieš keliolika metų niekas nė nebūtų pagalvojęs. Pavyzdžiui, viena iš jų atstovaujamos kompanijos gaminamų nealkoholinio alaus rūšių yra izotoninė, tad tai ne tik troškulį malšinantis gėrimas, bet ir atstatantis po fizinio krūvio prarastą skysčių balansą.
Tabako gaminiai ir alkoholiniai gėrimai jau išnyko iš automobilių sporto, mažėja greitojo maisto ir energetinių gėrimų populiarumas: panašu, jog šie renginių atributai po keliolikos metų renginiuose bus prisimenami taip, kaip dabar rūkalai – tik istorinėse nuotraukose.
Antra vertus, kaip reikiant pasikeitusi gėrimų gamintojų pasiūla leidžia ramiau atsikvėpti: papildomų naudų suteikiantys izotoniniai, gaivinantys, paros vitaminų normą suteikiantys gėrimai tapo receptu, kaip puikiai visiems žinomi ženklai ir pavadinimai gali ne tik būti matomi, bet ir parodyti kitokią, pasikeitusią, socialiai atsakingą ir sveiką gyvenimo būdą skatinančią automobilių sporto realybę.