DKV LIVE metų sunkvežimis

MAN TGX: į šią seriją gamintojai investavo daugiau nei milijardą eurų

Viena didžiausių ir seniausių inžinerijos kompanijų iš Bavarijos MAN (akronimas šifruojamas kaip „Maschinenfabrik Augsburg Nürnberg“) pernai, prieš pat pandemijai sukaustant Senąjį žemyną, spėjo surengti įspūdingą visiškai naujos kartos vilkiko TGX pristatymą. T. y. pasiūlė transportininkams darbo įrankį, galintį padėti spręsti pačias opiausias šio sektoriaus problemas.

Kaip žinia, ir lig šiol buvę griežti reikalavimai logistikos versle evoliucionuoja vienintele kryptimi: sunkvežimių taršos emisijos privalo dar labiau mažėti, o galimybės susidoroti su nesibaigiančiu krovinių srautu – augti. To pasiekti įmanoma tik didinant technikos efektyvumą ir patrauklumą vairuotojams. Pastarasis uždavinys netgi sudėtingesnis, nes komfortiško gyvenimo lūkesčiai auga visose srityse, o vilkikų pilotai tikrai nėra išimtis.

Vien kabinai – 100 mln. eurų

Reaguodama į rinkos poreikius MAN vien į naujos kartos kabinos kūrimą investavo apie 100 milijonų eurų (iš viso TG serija atsiėjo net 1,3 mlrd. eurų) ir stengėsi teisingai išnaudoti kiekvieną milimetrą. Po konsultacijų su ilgametę patirtį turinčiais tolimų reisų vairuotojais, nuodugnios jų poreikių analizės buvo sukurta erdvė, pavydėtinai gerai atliekanti ir vairuotojo darbo vietos, ir svetainės, ir biuro, ir virtuvės, ir miegamojo funkcijas. Vokiečiams pavyko nustatyti naujus sunkvežimių kabinų standartus, susiję su patogumu vartotojui, optimalia ergonomika, vilkiko skaitmenizavimu, intuityviu valdymu bei įvairių rutininių kasdienybės procedūrų atlikimu.

Vienas šiuos teiginius pagrindžiančių pavyzdžių – įlipimas į vilkiko kabiną. TGX konstruktoriai 7 cm paslinko laiptelius arčiau priekinio rato suformuodami beveik tiesų trapą su turėklais abiejose pusėse, todėl šis kasdienis uždavinys tapo gerokai paprastesniu. Be to, vilkiko vairaratis reguliuojamas itin didele amplitude, todėl patogią sėdėseną gali rasti iš esmės bet kokio ūgio ir sudėjimo žmogus. Centrinio prietaisų skydelio forma radikaliai pakeista, todėl visi svarbiausi valdymo įrankiai išdėstyti itin arti, o informaciniai ekranai sumontuoti taip, kad nevogtų vairuotojo dėmesio.

Kitas dalykas, naująjį MAN vilkiką pavertęs maksimaliai efektyviu darbo įrankiu – jėgos agregatų patobulinimas. Degalų sąnaudos krovinių gabenimo versle sudaro apie 30 proc. visų sąnaudų, todėl vilkikų „apetitas“ transporto kompanijų savininkams yra vienas svarbiausių pasirinkimo kriterijų.

Patobulino variklius

Po komplekso patobulinimų ir naujų techninių sprendimų dabar TGX montuojamas „Euro 6d“ reikalavimus atitinkantis variklis naudoja iki 8 proc. mažiau dyzelino ir sveria 70 kg mažiau nei „Euro 6c“ kartos analogas.

MAN D26“ 12,4 l. darbinio tūrio, 6 cilindrų jėgos agregatas dabar gali generuoti 430 AG, 470 AG arba 510 AG. Maksimalus sukimo momentas atitinkami siekia yra 2200, 2400 ir 2600 Nm, itin žemame 930 aps./min. – 1350 aps./min. diapazone. Motoro degimo kameros geometrija optimizuota, jis pasižymi didesniu suspaudimo laipsniu ir sumažintu išmetamųjų dujų recirkuliacijos greičiu.

Tai lemia efektyvesnį degalų deginimą, aukštesnę piko temperatūrą ir didesnį efektyvumą. Be to, naujoji variklio įpurškimo sistema su dideliu purkštukų srautu ir nauji purkštukai dar tikslesniam įpurškimui, taip pat visapusiškos priemonės, skirtos sumažinti trinties nuostolius variklyje, taip pat sumažinti nuostolius dėl dujų mainų, skatina bendrą variklio efektyvumą.

Be to, MAN taip pat pristatė visiškai naujai sukurtą D15 variklį, kurio darbinis tūris siekia 9 litrus, o pagal poreikius siūloma rinktis galia – 330 AG, 360 AG ir 400 AG. Lig šiol naudotą D20 motorą pakeitęs agregatas yra net 230 kg. lengvesnis, jis turi gerokai efektyvesnę išmetamųjų dujų neutralizavimo sistemą, sudarytą iš patobulintos SCR technologijos (selektyviojo katalizinio redukcijos) ir savaiminio atsinaujinimo filtrų sistemos MAN CRT (nuolat regeneruojančios gaudyklės). Tai leido NOX (azoto oksidų) emisiją priartinti prie nulinės reikšmės.

Paruoštas net autonominiam važiavimui

Kita sritis, kuriai itin daug dėmesio skyrė MAN – vilkiko skaitmenizavimas. TG serijos sunkvežimiai turi visiškai naujos architektūros elektroninę sistemą. Kiekvienas automobilis gauna tiksliai tokį kabelių komplektą, kokio reikia individualiai įrangai ir pritaikymui. Tai leidžia sumažinant svorį, ženkliai palengvina surinkimą, priežiūrą, remontą ir jo kainą. Atsiradus kokiam nors pažeidimui, laidų fragmentus galima atskirti tam tikruose taškuose, keičiant tik probleminę vietą, bet ne visą pynę. Be to, elektroninės vilkiko smegenys dabar yra paruoštos prisijungti bet kokias būsimas sistemas, talkinančias vairuotojui ar automatizuojančias atskirus procesus, įskaitant ir autonominį važiavimą.

TGX sugeba pats siųsti duomenis apie savo „sveikatą“ į atitinkamas duomenų bazes, todėl artėjant aptarnavimo terminui serviso meistrai gali būti pasiruošę reikiamas detales, o tai pastebimai sutrumpina prastovas. Jei anksčiau kiekviena automobilio sistema turėjo savo kompiuterį, tai dabar viskas perkelta į vieną modernų elektroninių smegenų centrą, kontroliuojantį visus procesus ir leidžiantį žymiai pagerinti visų sunkvežimyje sumontuotų jutiklių sąveiką. Artimiausioje ateityje visus programinės įrangos atnaujinimus bus galima įdiegti nuotoliniu būdu, naudojantis interneto sąsaja ir išvengiant vizitų į autorizuotus servisus.

Metų sunkvežimio rinkimų dalyvis

Naujasis MAN TGX yra vienas iš pirmą kartą Lietuvoje organizuojamų „DKV LIVE Metų sunkvežimio 2021“ rinkimų dalyvių. Visų dalyvių pristatymas vyks balandžio 28 d., parodų centre „Litexpo“, gegužės 7-8 dienomis vyks bandymų stovykla Šiaulių Darbo rinkos mokymo centro autodrome, o finalas bei nugalėtojų apdovanojimas – gegužės 15 d.

Rinkimuose bus vertinami šie modeliai (abėcėlės tvarka):

  • Ford F-Max“

  • Iveco Sway“

  • MAN TGX

  • Mercedes-Benz Actros“

  • Scania R“

  • Scania S“

  • Volvo FH“

Visi kandidatai bus vertinami tiek teoriškai, tiek praktinių bandymų metu. Numatyti tokie vertinimo kriterijai kaip saugumas, degalų sąnaudos bei CO2 emisijos, eksterjero ir interjero dizainas, ergonomika ir vairuotojo patogumas, transmisija, variklis, aptarnavimo kaštai.

Geriausio sunkvežimio rinkimai, kuriuos organizuoja Lietuvos žurnalistų autoklubas, bus rengiami kas dvejus metus.