Istorinės technikos entuziastai vieningai pasisako prieš siūlymą didinti istorinių automobilių amžiaus ribą

Atsiprašau už ankstesnę netikslumą. Remiantis „Delfi“ ir „15min“ straipsnių nuotraukomis, protesto akcijoje prie Seimo dalyvavo įvairūs istoriniai automobiliai. Tarp jų buvo matyti „BMW 3 serijos“ (E30), „Volkswagen Golf GTI“, „Audi 80“, „Mercedes-Benz W124“, „Porsche 911“, „Toyota Supra“, „Mazda RX-7“, „Honda Integra“ modeliai ir kiti. Šie automobiliai atspindi platų laikotarpį ir gamintojų įvairovę, pabrėždami entuziastų pastangas išsaugoti automobilių paveldą.
Šeštadienį, balandžio 26 d., prie Lietuvos Respublikos Seimo rūmų Vilniuje įvyko protesto akcija, kurią organizavo Lietuvos žurnalistų autoklubas. Renginio metu buvo pristatyta apie šimtą kruopščiai restauruotų ir prižiūrimų transporto priemonių, tarp kurių – įvairūs automobiliai ir motociklai, pagaminti iki 1995 metų. Ši ekspozicija buvo skirta atkreipti visuomenės ir įstatymų leidėjų dėmesį į Seime svarstomą įstatymo pataisą, kuria siūloma padidinti amžiaus ribą, reikalingą transporto priemonei įgyti istorinės vertės statusą, nuo 30 iki 40 metų.
Šiuo metu Lietuvoje istorinės transporto priemonės statusą gali gauti automobiliai, kuriems yra ne mažiau kaip 30 metų ir kurie atitinka tam tikrus autentiškumo bei techninės būklės kriterijus. Tačiau Seimo nario Antano Nedzinsko inicijuota įstatymo pataisa numato šią ribą padidinti iki 40 metų. Pasak „Regitros“ duomenų, šiuo metu Lietuvoje yra registruota per 2,7 tūkst. automobilių su istoriniais numeriais, iš kurių apie 1,5 tūkst. yra pagaminti po 1985 metų.
Lietuvos žurnalistų autoklubo prezidentas Valdas Valiukevičius teigia, kad tokia pataisa ne tik prieštarauja tarptautinei praktikai, bet ir kelia grėsmę Lietuvos technikos paveldo išsaugojimui:
„Ši įstatymo pataisa yra žingsnis atgal. Ji ne tik ignoruoja tarptautinius standartus, bet ir kelia grėsmę mūsų technikos paveldui. Daugelis automobilių, kurie artimiausiais metais galėtų įgyti istorinį statusą, dėl naujų ribojimų to padaryti negalės. Tai reiškia, kad prarasime galimybę išsaugoti svarbią mūsų automobilių istorijos dalį.“
Protesto akcijos metu buvo galima išvysti įvairių laikotarpių ir šalių automobilius, tarp kurių – „BMW 3 serijos“ (E30), „Volkswagen Golf GTI“, „Audi 80“, „Mercedes-Benz W124“, „Porsche 911“, „Toyota Supra“, „Mazda RX-7“, „Honda Integra“ modeliai ir kiti. Daugelis šių automobilių, nors ir pagaminti prieš daugiau nei 30 metų, vis dar yra puikios techninės būklės ir atitinka visus istorinės transporto priemonės statuso reikalavimus.
Organizatoriai pabrėžia, kad istorinės transporto priemonės yra ne tik praeities liudininkės, bet ir svarbi edukacinė priemonė jaunimui bei visuomenei, suteikianti galimybę gyvai susipažinti su technikos istorija ir jos raida. Automobilių entuziastai baiminasi, kad pataisos įsigaliojimas gali paskatinti dalies automobilių praradimą ar net sunaikinimą, nes savininkams gali tapti ekonomiškai nenaudinga jų ilgiau išlaikyti.
Lietuvos žurnalistų autoklubas ragina Seimo narius įvertinti šios įstatymo pataisos realų poveikį ir nepritarti Antano Nedzinsko siūlymui. Toks sprendimas išsaugotų istorinių transporto priemonių kultūrą, užtikrintų nuoseklią automobilių paveldo politiką ir išvengtų nepagrįstų ribojimų, kurie neatitinka Europos praktikos.
Protesto akcija prie Seimo parodė, kad istorinės technikos entuziastai yra pasirengę ginti savo pomėgį ir paveldo išsaugojimą. Tikimasi, kad jų balsas bus išgirstas, o įstatymų leidėjai priims sprendimus, kurie atitiks visuomenės interesus ir padės išsaugoti Lietuvos technikos istoriją ateities kartoms.