Lietuvos metų automobilis

Patikrino, kaip stabdo naujausi automobiliai: vienai sistemai priekaištų dar yra

Kaskart sulig pirmu sniegu ar plikledžiu drastiškai išaugantis incidentų keliuose skaičius liudija apie neadekvatų vairuotojų elgesį ir pamirštą atsargumą. Visgi tiesa ir tai, kad ne visi automobiliai identiškomis sąlygomis elgiasi vienodai. Jungtinė Lietuvos žurnalistų autoklubo narių ir VILNIUS TECH universiteto mokslininkų komanda patikrino, kiek efektyvios šių metų konkurse „Lietuvos metų automobilis 2024“ dalyvaujančių mašinų stabdymo sistemos.

Kad ir kaip paradoksaliai tai skambėtų, būtent geri stabdžiai leidžia automobiliu važiuoti greitai. Pakanka vienintelį kartą priartėjus prie posūkio suvokti, kad negali atsikratyti greičio pertekliaus, ir kitą kartą baimė „netilpti“ kelyje nevalingai pati nuspaus stabdžių pedalą kur kas anksčiau, nei tai reikėtų padaryti. Visgi net tais atvejais, kai vairuotojo reakcija ir elgsena gresiant avarinei situacijai yra nepriekaištinga (t. y. kai jis maksimaliai greitai ir stipriai nuspaudžia stabdžių pedalą), galutinis rezultatas – atstumas iki judėjimo trajektorijoje atsiradusios kliūties – gali smarkiai skirtis.

Dažniausiai tai lemia nevienoda padangų kokybė ir kelio dangos ypatumai. Iki kritinės protektoriaus gylio ribos nudėvėtos, pagamintos naudojant prastą gumos mišinį padangos vienareikšmiškai prailgins stabdymo kelią. Taip pat gerokai daugiau erdvės prisireiks sustoti važiuojant ne ant betono dangos ar šiurkštaus asfalto, o akmeniniu grindiniu ar trinkelėmis. Dar svarbu žinoti, kad oro temperatūrai kritus žemiau 7 laipsnių šilumos, vasarinės padangos pradeda kietėti, todėl ne taip efektyviai. Kitaip tariamt, elgseną prie vairo privalu koreguoti priklausomai nuo padangų būklės ir kelio, kuriuo judama, specifikos.

Konkurso „Lietuvos metų automobilis 2024“ stabdymo testuose lengvai žiemiškas oras  nesikeitė per visą bandymų sesiją, todėl leido pasidžiaugti mažiausiai vienu svarbiu dalyku: absoliučiai visų konkurso dalyvių rezultatai buvo itin artimi. Ir lengviausias konkurso dalyvis „Renault Clio Hybrid“ (tuščio svoris – 1238 kg), ir pats sunkiausias „Audi SQ8 Sportback e-tron“ (2650 kg) demonstravo itin artimą lėtėjimo pagreitį tarp 7 ir 8 m/s2. Milžinišką 114 kWh bateriją turintis „Audi“ netgi įsigudrino šį testą laimėti „absoliučioje įskaitoje, vienintelis užfiksavęs šiek tiek geresnį nei 9 m/s2 rezultatą.

VILNIUS TECH Automobilių inžinerijos katedros lektorius Gabrielius Mejeras atkreipė dėmesį, kad būtent lėtėjimo pagreičio parametras leidžia daryti prielaidą apie pagerėjusį stabdžių sistemų efektyvumą, kuris elektromobilių eros pradžioje kėlė šiokių tokių rūpesčių: dėl baterijų keliais šimtais kilogramų pasunkėję ratuočiai turėjo tokią pat važiuoklę ir tokius pat stabdžius, kaip ir įprasti automobiliai, kurių pagrindu buvo konstruojamos elektrinės versijos.

Pasitikėti nesiūlo

Deja, vis dar negalima besąlygiškai pasitikėti kitu civilizacijos stebuklu – autonominio avarinio stabdymo (angl. Autonomous Emergency Braking, AEB) sistema. Nors ji debiutavo dar 2009-aisiais, o nuo praėjusių metų visi nauji Europos Sąjungoje (ES) parduodami automobiliai privalo mokėti stabdyti patys, bandymai liudija, kad šių sistemų jų efektyvumas skiriasi. 

Pasak konkurso „Lietuvos metų automobilis 2024“ vertinimo komisijos debiutanto Vytauto Pilkausko, judant maždaug 30 km/val. greičiu prieš nejudančią kliūtį, pagamintą iš putų polistirolo ir minkšto čiužinio, ant kurios nupieštas automobilis, tik trečdalis eksperimento dalyvių sustojo nepriekaištingai. 

Didžioji dalis perspėdavo vairuotoją apie kliūtį ir imdavosi savarankiškai veikti, tačiau stabdė pernelyg švelniai ir kontakto neišvengė. Brangiausių automobilių kategorijoje šįkart geriausiai čia pasirodė japonai – „Lexus LM 350h“ ir „Lexus RX 450h“, palikę iki kliūties atitinkamai 1,25 ir 0,97 metro.

Vidutinės kainos grupėje (tarp 40 tūkst. ir 60 tūkst. eurų) triumfavo „Subaru Soltera“ (1,06 m), o pigiausių konkurso automobilių l ringe neprilygstamas buvo „Citroen e-C4 x“, palikęs 0,95 m tarpą iki kliūties.

Trys nugalėtojai

Minėtas patikrinimas – tik vienas iš daugelio, kurio šiemet ėmėsi VILNIUS TECH mokslininkai, taip pat vienas iš daugelio konkurse šiemet įvykdytų bandymų.

Viena didžiausių šiųmečių konkurso naujovių yra sprendimas rinkti ne vieną, o net tris „Lietuvos metų automobilio“ titulo vertus modelius. Konkursą organizuojantis Lietuvos žurnalistų autoklubas (LŽA) numatė, kad visi rinkimų dalyviai bus suskirstyti į tris kainų grupes: iki 39 999 eurų, nuo 40 tūkst. iki 59 999 eurų ir virš 60 tūkst. eurų.

Šiemet konkurse „Lietuvos metų automobilis 2024“ dalyvauja šie modeliai (abėcėlės tvarka):

„Audi SQ8 SB e-tron“

„Citroen e-C4 X“

„Dacia Jogger HEV“

„Ford Ranger Raptor“

„Hyundai Ioniq 6“

„Hyundai Kona Electric Premium“

„Hyundai Kona Hybrid N-Line“

„Honda CR-V“

„Honda ZR-V“

„Jeep Avenger Summit BEV

„KGM Musso Grand“

„KGM Rexton“

„Lexus LM“

„Lexus RX 450h+ Plug-in Hybrid“

„Mercedes-Benz E 300 e 4MATIC“

„Mercedes-Benz EQE 500 4MATIC“

„Nissan Townstar EV“

„Nissan X-Trail“

„Peugeot 2008“

„Peugeot 408 PHEV“

„Peugeot 508 SW PHEV“

„Porsche Cayenne S“

„Renault Austral“

„Renault Clio“

„Renault Espace“

„Subaru Solterra“

„Toyota BZ4X“

„Toyota Prius Plug-in Hybrid“

„Volkswagen ID.3 Pro Performance“

„Volkswagen Touareg R-Line“

Geriausių modelių apdovanojimai ir konkurso finišas laukia gruodžio 1-ąją.